2012-07-06

Bangor...

Vad händer i Bangor? Tja inte jättemycket men det är en hyfsat stor stad lite inåt staten Maine. Vi körde genom kilometer efter kilometer av gröna träd. Eftersom man i New England har 4 årstider precis som hos oss har de oxå höst, den är lång och rätt långsam och då blir alla lövträden gul-orange-röda, man förstår att det kommer horder av turister då som ska gå på lövspaning!

Vi åkte till Bangor för två saker nämligen dels att det är Stephen Kings bostadsort, jag ville se hans hus, dels skulle vi till en comicbookstore så Viktor kunde göra av med lite av sina födelsedagspengar!

Det tog nog en och en halvtimma att köra dit. I början körde vi igenom lite civilisation men ju längre inåt land vi körde ju glesare var det mellan husen och på slutet var det bara träd, gräs och stenar... 

När vi blev lunchhungriga framåt halvett-tiden tänkte vi bara stanna vid en bensinmack och ta något snabbt, de hade färdiga lunch-paket, en påse med trekantiga hemgjorda, ägg- eller kycklingsalladfyllda mackor, en liten påse chips och en kaka till. Dricka köpte man extra. Äta hemgjord macka med utsikt över Maines grönska är inte fyskam!

Framme i Bangor började vi med comicbookstoren, faktiskt ett helt underbart ställe att vandra runt i. Alla möjliga serier från dem man känner igen som Spindelmannen och Stålmannen, till specialare som ingen (ingen svensk, i alla fall inte jag...) har hört talas om, en massa böcker som har blivit omgjorda till serier. Nu är jag stolt ägare till de första två delarna av Charaline Harris (hon med True Blood du vet...) bok Grave Sight. Jag får försöka hitta någon butik som skeppar till Europa så jag får tag i de resterande...

Vi slog oss genast ner på fiket runt hörnet, tog något kallt att dricka och försjönk i våra nyköpt alster...

Stephen King gick faktiskt inte omkring i Bangor. Inte när vi var där i alla fall... Han hus var inte så svårt att hitta, det stod om det i vår New England-bok. Gatunamnet hittade vi oxå på internet, vi körde dit och sen var det bara att leta sig fram till ett kråkslott med en grind i järn i form av ett spindelnät + att fladdermöss satt uppspetade på grindstolparna. Lätt som en plätt att hitta dit. Inga grannar gick heller ut och försökte mota bort oss när vi fotade.

Vi såg i alla fall en bil på uppfarten och någon som rensade ogräs. Är Stephen King extremt intresserad av trädgårdsskötsel eller var det hans trädgårdsmästare?

Hem via motorvägen, snabbare men lika mycket gröna skogar...

Tisdag 3/7, sol 28 grader.





2 kommentarer:

Jessica Åkerberg sa...

Häftig grind!

Johanna Nordbring sa...

Den var jättecool, ännu häftigare var den kromosomstora grodan (lika hög som jag...) som "hoppar ut genom staketet"!
Allra häftigast var faktiskt att där inne bor Stephen King, en levande författare som jag har läst och gillar!

Jag ska aldrig mer säga något fånigt om folk som glor på kändisars hus! Jag hade blivit jätteglad om han hade kommit ut...

#därserman