2012-07-02

Världens minsta akvarium...

Viktor klappar Horseshoe Crabs!
Om lobsters!
...ligger i Maine! Hela akvariet ade fått plats i vårt vardagsrum. Men fast det var litet var det fullt med information, och fiska i mini-akvariemiljöer som man kunde titta på. De var uppdelade i olika teman. Till exempel vad hittar man under bryggan!

Man kunde klappa alla möjliga fiskar och andra vattenlevande djur. Bland annat fanns det ett par Horseshoe crabs, som kröp omkring på botten av en grund bassäng, så nu har Viktor petat på Horseshoekrabbor oxå. Vi kommer hem smått fullärda. Det enda jag inte begriper, om man ser ett torkat gammalt skal är det ljusbrunt men i levande tillstånd är de svarta. Mystiskt!

Blue Moon Café




Vi fick oxå höra en kille berätta om humrar, hur man fångar dem, var de lever, vilka man fångar och varför + lite hummerhistoria.

Precis när vi gick in och betalade våra biljetter frågan kvinnan i biljettluckan, rätt strängt, om vi hade tvättat våra händer! Vi fattade ingenting först, men man var tvungen att tvätta händerna (utan tvål) när man skulle klappa fiskarna, så vi tvättade snällt av oss. Jag lite mindre ordentligt för jag hade inga intentioner att klappa fiskar.

Lunch åt vi på Blue Moon Café i Boothbay Harbor ett café som är väl värt ett besök. Det stack ut i den lilla bukten så havet kluckade hemtrevligt utanför. Det såg ut som ett riktigt amerikanskt fik. Det var nog ägaren bakom disken och grannarna var inne och snackade en stund. De hade till och med en ringklocka som kocken ringde i när maten var färdiglagad! Jag åt faktiskt inte Lobsterroll utan omväxlade med en Lobstersallad. Massor av god hummer på en bädd av olika salladsblad, rödlök, oliver, tomat, gurka, hemlagade krutonger och hemblandad vinägrett med balsamvinäger. Som vanligt vansinnigt mumsigt!





Hem via små vikar precis längst havet på slingriga

krokiga vägar. Fullt med stora hus med verandor och gungstolar. Vackert.

Måndag 2/7. sol 74 F.

4 kommentarer:

Jessica Åkerberg sa...

Så himla kul att följa er resa här på bloggen, Johanna! Jag läser vartenda inlägg.

Lobsterollen verkar förövrigt mycket smarrig.

Johanna Nordbring sa...

Vad kul!

Lobsterrollen är sjukt god. Jag tror jag har ätit hummer här minst en gång om dagen, hur ska jag vänja tillbaka mig till falukorv när vi är hemma igen?

Gunilla sa...

Låter ljuvligt att äta hummer varje dag.Ser fint ut längs kusten.

Johanna Nordbring sa...

Hummer, färsg hummer, är ljuvligt gott och det är nog bara här i Maine som vi har rÅd med det...