2012-07-01

Vi är outdorsy...

...dvs vi är såna som älskar att vara utomhus och är det så mycket vi kan, och det stämmer ju på 2/3 av familjen, nämner inga namn...

Den andra tredjedelen gillar att vara ute bland träd, gräs och stenar... ibland. Särskilt om man samtidigt kan bli lite brun. Flygfä och andra djur lyser med sin frånvaro. Och man åtminstone inte är längre från civilisationen än att mobilen funkar...

Är det kustnatur är det helt OK och det var vårt första stopp, jag satt ute i solen och resten av familjen var ner i den geggiga vattenlinjen där de hittade några djur, eller kräftdjur eller någon annan sort, stora skalbaggar, för jag har faktiskt ingen aning om vad det var. Svarta, stora som en handboll, halvklotformat skal, något taggigt i skalkanten och en 15 cm lång smal svansliknande sak baktill. Vi (jag oxå...) såg två på land som rörde sig och L + V såg flera i vattnet i det geggiga vattenbrynet. De såg ut som levande urtidsdjur...

Jag lade ut frågan på Facebook och fick snabbt svar, Dolksvans eller Horseshoe crab (hästskokrabba) Det senare namnet är faktiskt helt missvisande för de är inte släkt med krabbor alls. Den är däremot släkt med spindlar och skorpioner. Den har funnits länge, så länge att den kallas levande fossil, den utvecklades samtidigt som trilobiter. Finns i Mexikanska golfen och längst USAs Atlantkust!

Dags att åka till den lilla orten Freeport, där L. L. Bean kommer ifrån. Vet du inte vem det är? Mannen som uppfann den varma vildmarksjaktstöveln. Miljontals jägare framförallt i USA har hållt sig varma och torra om fötterna under långa jaktpass i snö och regn. Det du!

Den vanliga Lobsterrollern till lunch, denna gång tillverkad och såld av Linda Bean (säkert barnbarns barn till den store L. L. Bean...) och intagen i skuggan av ett träd. Sittandes på en sten så man skulle få lite vildmarkskänsla.

Vi var förstås inne i L. L. Beans enorma jätteaffär där allt var kamouflagefärgat och nästan köpte jag en verklig bra att ha sak nämligen rävurin eller möjligen hjorturin men jag kunde inte bestämma mig för vilket så det blev ingen affär! Viktor köpte en keps med inbyggd ficklampa som han var mycket nöjd med.

Hem åkte vi en liten omväg så vi skulle få se lite mer vacker natur!




Lördag 30/6. Sol. 30 grader.

Inga kommentarer: